Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο
banner

Our Latest

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΜΕ ΤΟΝ ΣΥΓΓΡΑΦΕΑ ΓΙΩΡΓΟ ΓΙΩΤΣΑ

1. Πολλοί σε γνωρίζουν από τη σκοτεινή λογοτεχνία και τη φαντασία. Πώς επηρεάζει το ύφος σου η ενασχόληση με κοινωνικά θέματα, όπως στον αυτισμό; Η αλήθεια είναι ότι οι αναγνώστες με γνώρισαν και αγάπησαν ως συγγραφέα της λογοτεχνίας του φανταστικού -κάτι που συνεχίστηκε και εμπλουτίστηκε με βραβεία και διακρίσεις για πάνω από δέκα χρόνια. Αλλά καθώς έγινα γονιός, άρχισα να αλλάζω ως άνθρωπος -θέλω να πιστεύω πως ξεκίνησα να βελτιώνομαι, να αποκτώ κοινωνικές ανησυχίες και νέες σκέψεις μαζί με τις νέες αυτές ευθύνες και χαρές -και όλα αυτά φάνηκαν στην λογοτεχνική στροφή που συνειδητά -και με ρίσκο που δικαιώθηκε με εκκωφαντικό στ' αλήθεια τρόπο, τόσο με σπουδαίες βραβεύσεις, όσο κυρίως με την αγάπη των αναγνωστών-  έκανα, αρχικά με “Το κουτί”, και εν συνεχεία με το σε αρκετά σημεία βιωματικό “Το ξεχωριστό παιδί”, βήματα προς τα μπροστά. Σαφώς με απασχολούν και ως γονιό και ως ανεξάρτητο άνθρωπο τα κοινωνικά θέματα της σύγχρονης εποχής, ενώ ως συγγραφέας ανακαλύπτω, μια γραφή που εξ...

ΚΑΛΩΣ ΗΡΘΑΤΕ ΣΤΗ ΧΩΡΑ ΤΩΝ ΘΑΥΜΑΤΩΝ {Γράφει η Ελευθερία Καλογνωμά}

                                       


                                            

                                             


Πάντα ήθελε να γνώριζε τον κόσμο της Αλίκης. Τον λαγό που διαρκώς βιαζόταν, τη βασίλισσα που ούρλιαζε, την ίδια την Αλίκη που βρέθηκε μια μέρα να κατρακυλά στο βαθύ λαγούμι που την είχε παρασύρει εκείνος ο βιαστικός λαγός. Να έβρισκε εκείνο το μπουκαλάκι που έγραφε «Πιες με» και να το έπινε. Να γινόταν μικροσκοπική και να χωρούσε σε πόρτες που είναι φτιαγμένες για ποντίκια, να πήγαινε σ’ ένα τρελό τσάι πάρτι και να έπνιγε τους πάντες σε μια λίμνη φτιαγμένη από τα δάκρυά της. Να είχε άλλη διάσταση ο χρόνος και το κεφάλι της, που ήταν γεμάτο όνειρα, να ήταν μεγαλύτερο από το κορμί της, εξάλλου έτσι το ένιωθε πάντα. Να έπαιζε κρόκετ με ένα ζωντανό φλαμίνγκο για μπαστούνι και σκαντζόχοιρους για μπάλες, να γνώριζε τη Ντάμα Κούπα, που μισούσε τα λευκά τριαντάφυλλα και τη Βασίλισσα που διαρκώς διέταζε να αποκεφαλίσουν τους πάντες. Και κυρίως… να γνώριζε τον γάτο του Τσέσαϊρ.

Κάθε φορά που διάβαζε αυτό το παραμύθι, έβαζε τον εαυτό της μέσα στη Χώρα των Θαυμάτων κι ενώ ως παιδί ταυτιζόταν με την Αλίκη και τις μικρές διαρκείς απογοητεύσεις της, μεγαλώνοντας ανακάλυψε πως αν μπορούσε τελικά να έκανε αυτό το παραμύθι πραγματικότητα, θα ήθελε να ήταν ο γάτος. Ζήλευε το πονηρό του χαμόγελο και την ικανότητα να εμφανίζεται και να εξαφανίζεται κατά βούληση, τα φιλοσοφικά του αινίγματα και την πονηριά στο βλέμμα, τη νωχελικότητα της σοφίας του. Το πόσο απαθής ήταν όταν η βασίλισσα διέταξε τον δικό του αποκεφαλισμό και πώς κορόιδεψε τους πάντες εξαφανίζοντας το σώμα του και αφήνοντας πίσω το κεφάλι. Μπορείς να κόψεις ένα κεφάλι που δε στηρίζεται πουθενά; Μπορείς να κρατήσεις το μυαλό σου άθικτο όταν τα υπόλοιπα σ’ εγκαταλείπουν; Μπορείς να χαμογελάς ασταμάτητα σ’ έναν κόσμο γεμάτο «τρελούς»;

Κι όμως, μπορείς.

Σ’ έναν κόσμο φτιαγμένο για δυνατούς, εκείνη θα εμφανιζόταν και θα εξαφανιζόταν κατά βούληση, θα χαμογελούσε διαρκώς, όχι για να πίστευαν οι υπόλοιποι πως ήταν καλά, πως ήταν χαρούμενη, αλλά για να κρατιούνταν μακριά της. Το χαμόγελο του γάτου του Τσέσαϊρ δε σε προσκαλεί να τον χαϊδέψεις, αντίθετα, σε κάνει διστακτικό, δεν απλώνεις εύκολα το χέρι προς το μέρος του. Ένα τέτοιο χαμόγελο χρειαζόταν λοιπόν, που να κρατούσε τους πάντες σε απόσταση. Τι σημασία έχει αν μπορείς να πιεις κάτι και να γίνεις μικροσκοπικός, να περάσεις μέσα από κλειδαρότρυπες, όταν πάντα θα σε βρίσκουν; Εξάλλου, τις κλειδαρότρυπες τις μισούσε, ο κόσμος δεν είναι ποτέ όμορφος ή αθώος όταν τον κοιτάζεις πίσω από μια τέτοια. Το παιχνίδι της Βασίλισσας είναι πάντα αμφιλεγόμενο και κινδυνεύεις από στιγμή σε στιγμή να βρεθείς με το κεφάλι μακριά από τους ώμους σου, ειδικά όταν στο πάρτι στο οποίο σ’ έχουν καλέσει νιώθεις εξαρχής αταίριαστος. Και τελικά, η δική της λίμνη δακρύων δεν είχε πνίξει κανέναν άλλον εκτός από την ίδια.

Το χρειαζόταν, λοιπόν, αυτό το χαμόγελο, αυτή τη σοφία που δε θα ήταν για πολλούς, δεν είναι απαραίτητο να σε κατανοούν όλοι, ούτε καν πολλοί. Στο λαγούμι της θα χωρούσαν λίγοι. Χρειαζόταν την ικανότητα να εξαφανίζεται, να εξαφανιζόταν εντελώς μια μέρα ίσως. Χρειαζόταν ένα κλαδί που να άντεχε το βάρος τής ψυχής της και μια Αλίκη για συντροφιά, το αθώο παιδικό της βλέμμα. Χρειαζόταν έναν κόσμο σαν αυτόν της Αλίκης, αστείο, αδύνατο, απίθανο και εξωπραγματικό, έναν όπου η λογική έχει αγκάθια σκαντζόχοιρου και τα φλαμίνγκο την εκτοξεύουν μακριά σ’ ένα παιχνίδι κρόκετ μόνο για τολμηρούς.

Χρειαζόταν έναν κόσμο φτιαγμένο με τους δικούς της όρους.

Δεν τον βρήκε.

Τον έφτιαξε.

Σχόλια

  1. "Και τελικά, η δική της λίμνη δακρύων δεν είχε πνίξει κανέναν άλλον εκτός από την ίδια." Υπέροχο Ρίτσα μου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. «...δεν είναι απαραίτητο να σε κατανοούν όλοι, ούτε καν πολλοί.» Ναι... Το νιώσαμε και αυτό, όπως και τόσα άλλα. Παραθυμιασε μας, "λαοπλάνα", όπως είπε μια ψυχή. Το χρειαζόμαστε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Δεν τον βρήκε (μικρή απογοήτευση)
    Τον έφτιαξε (εκπνοή).
    Θα διάβαζα και λίστα για σούπερ μάρκετ αν την υπέγραφες νομίζω...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Ένα καταφύγιο κατάδικό της! Ένα δικό της λιμάνι! Ένας δικός της κόσμος για τα όνειρά της και τις προσδοκίες της. Όταν οι λέξεις ξεπηδούν απ' του μυαλού σου, Ρίτσα, τις εμπνεύσεις και γίνονται προτάσεις, παράγραφοι και αφήγημα, τότε στην καρδιά μας μπαίνει ένα όμορφο φως, μια γλυκιά συγκίνηση. Χρόνια τώρα, συνοδεύεις τα αισθήματά μας με τη γραφή σου, καλή μου φίλη.
    Το λάτρεψα μαζί με την έξοχη μουσική σου επιλογή.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Most Popular

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΜΕ ΤΟΝ ΣΥΓΓΡΑΦΕΑ ΓΙΩΡΓΟ ΓΙΩΤΣΑ

1. Πολλοί σε γνωρίζουν από τη σκοτεινή λογοτεχνία και τη φαντασία. Πώς επηρεάζει το ύφος σου η ενασχόληση με κοινωνικά θέματα, όπως στον αυτισμό; Η αλήθεια είναι ότι οι αναγνώστες με γνώρισαν και αγάπησαν ως συγγραφέα της λογοτεχνίας του φανταστικού -κάτι που συνεχίστηκε και εμπλουτίστηκε με βραβεία και διακρίσεις για πάνω από δέκα χρόνια. Αλλά καθώς έγινα γονιός, άρχισα να αλλάζω ως άνθρωπος -θέλω να πιστεύω πως ξεκίνησα να βελτιώνομαι, να αποκτώ κοινωνικές ανησυχίες και νέες σκέψεις μαζί με τις νέες αυτές ευθύνες και χαρές -και όλα αυτά φάνηκαν στην λογοτεχνική στροφή που συνειδητά -και με ρίσκο που δικαιώθηκε με εκκωφαντικό στ' αλήθεια τρόπο, τόσο με σπουδαίες βραβεύσεις, όσο κυρίως με την αγάπη των αναγνωστών-  έκανα, αρχικά με “Το κουτί”, και εν συνεχεία με το σε αρκετά σημεία βιωματικό “Το ξεχωριστό παιδί”, βήματα προς τα μπροστά. Σαφώς με απασχολούν και ως γονιό και ως ανεξάρτητο άνθρωπο τα κοινωνικά θέματα της σύγχρονης εποχής, ενώ ως συγγραφέας ανακαλύπτω, μια γραφή που εξ...

"Το αρχοντικό της σιωπής" του Γιάννη Πιταροκοίλη (Review)

  Το αρχοντικό της σιωπής (Μυθιστόρημα) Σε ένα νησί πνιγμένο στα μυστικά, ένας φόνος ξεσκεπάζει δεκαετίες σιωπής, κληρονομιών και ψεύδους. Το παλιό πλούσιο αρχοντικό του Στέφανου Καψή και της συγύζου του, Βαλεντίνης Καψή. Ένα αρχοντικό γεμάτο μνήμες, παρακαταθήκες αλλά και πολλά μυστικά. Και οι δύο τους είναι πια μνήμες για τα παιδιά τους, την Ελένη και τον Ανδρέα Καψή. Δύο εντελώς διαφορετικοί άνθρωποι, δύο εντελώς αντίθετες προσωπικότητες. Εκείνη, σύζυγος και μητέρα της Βαλεντίνης, γυναίκα χαμηλών τόνων, δοτική και ανθρώπινη. Ο αδελφός της, Ανδρέας, το εντελώς αντίθετο. Άνθρωπος των επιχειρήσεων, του σκληρού real estate. Με μεθόδους πολλές φορές αμφιλεγόμενες, με σχέδια και επιδιώξεις με σημαία το σκληρό κέρδος. Η Βαλεντίνη Βαρθαλίτη, στα 36 της χρόνια, η λατρεμένη εγγονή της γιαγιάς, φέρει το όνομά της αλλά και την αύρα της αγάπης της και της επιρροής της από τα παιδικά της χρόνια. Εντελώς προσδόκητα θα βρεθεί στη σκιά του παλιού αρχοντικού αλλά και στο επίκεντρο μιας σκοτεινής...

Συγγραφή μέσω ΑΙ: Απειλή ή εργαλείο για τους συγγραφείς;

"Κι αν το AI γράψει το επόμενο Best-Seller, τι μένει για τον συγγραφέα;"   Πολύς ο ντόρος που έχει γίνει τον τελευταίο καιρό με τη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης ανά τους διάφορους κλάδους που επηρεάζονται άμεσα από αυτή. Πολλώ δε στον καλλιτεχνικό χώρο, ανησυχία, αντάρα και αναμπουμπούλα. Δεν είναι λίγοι αυτοί που ισχυρίζονται πως οι καλλιτέχνες, διαφόρων τομέων, θα χάσουν τη δουλειά τους και θα αντικατασταθούν από το AI. Και φυσικά, οι συγγραφείς δεν θα μπορούσαν να λείπουν από αυτό. Τι θα γίνει αν αρχίσει να γράφει ο καθένας με το ΑΙ; Πώς θα μοιραστεί μια πίτα που στον Ελλαδικό χώρο μοιάζει περισσότερο με μπισκότο ούτως ή άλλως; Πώς θα ξεχωρίσουν αυτοί που γράφουν καλά από αυτούς που μπορούν να διαθέσουν ένα καλό ποσό σε συνδρομές για τεχνητή νοημοσύνη που υπόσχεται να κάνει τη δουλειά τους για αυτούς; Πόσο ηθικό είναι να γράφει κανείς με το ChatGPT, το Google Gemini και άλλες παρόμοιες πλατφόρμες; Η προσωπική μου στάση Κι επειδή είμαστε κοινωνικά όντα -ακόμη και οι συγγραφ...