Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο
banner

Our Latest

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΜΕ ΤΟΝ ΣΥΓΓΡΑΦΕΑ ΓΙΩΡΓΟ ΓΙΩΤΣΑ

1. Πολλοί σε γνωρίζουν από τη σκοτεινή λογοτεχνία και τη φαντασία. Πώς επηρεάζει το ύφος σου η ενασχόληση με κοινωνικά θέματα, όπως στον αυτισμό; Η αλήθεια είναι ότι οι αναγνώστες με γνώρισαν και αγάπησαν ως συγγραφέα της λογοτεχνίας του φανταστικού -κάτι που συνεχίστηκε και εμπλουτίστηκε με βραβεία και διακρίσεις για πάνω από δέκα χρόνια. Αλλά καθώς έγινα γονιός, άρχισα να αλλάζω ως άνθρωπος -θέλω να πιστεύω πως ξεκίνησα να βελτιώνομαι, να αποκτώ κοινωνικές ανησυχίες και νέες σκέψεις μαζί με τις νέες αυτές ευθύνες και χαρές -και όλα αυτά φάνηκαν στην λογοτεχνική στροφή που συνειδητά -και με ρίσκο που δικαιώθηκε με εκκωφαντικό στ' αλήθεια τρόπο, τόσο με σπουδαίες βραβεύσεις, όσο κυρίως με την αγάπη των αναγνωστών-  έκανα, αρχικά με “Το κουτί”, και εν συνεχεία με το σε αρκετά σημεία βιωματικό “Το ξεχωριστό παιδί”, βήματα προς τα μπροστά. Σαφώς με απασχολούν και ως γονιό και ως ανεξάρτητο άνθρωπο τα κοινωνικά θέματα της σύγχρονης εποχής, ενώ ως συγγραφέας ανακαλύπτω, μια γραφή που εξ...

Public Awards (γράφει η Ελένη Ζηνονίδη)

 


Dearest, gentle, reader/author

Κοίτα να λάβεις αμέσως το μήνυμα μιας και δεν είναι ασαφές. Γίνομαι ξεκάθαρη απέναντί σου. Και μιας και χρησιμοποίησα για προσφώνηση μια παραποιημένα γνώριμη φράση, σκέφτομαι να παραποιήσω μία ακόμη και να σε ρωτήσω, ξεκάθαρα πάλι: περηφάνια ή προκατάληψη;

Public Awards. Το ζήσαμε, το απολαύσαμε αρκετά πρόσφατα, ψήφισες ή δεν ψήφισες, δεν απασχολεί τόσο τη συντάκτη του συγκεκριμένου άρθρου. Όμως έχω έναν εκτενή μονόλογο γεμάτο προβληματισμούς που θα ήθελα να μοιραστώ μαζί σου, dearest reader/author. Τι τρέχει πια με αυτούς τους συγγραφείς;! Αν η γραφή αποτελεί τρόπο έκφρασης, γιατί το αποτέλεσμα που δημιουργούν είναι γεμάτο χολή και μισόλογα πίσω από πλάτες; Γιατί οι δημιουργοί αντί να χαίρονται με τη χαρά όμοιων τους, ακονίζουν τις κακεντρεχείς τους γλώσσες με τις πένες τους και εκτοξεύουν πολυσέλιδες κακίες; Γιατί να πρέπει, αναγνώστη μου, να ντρέπεσαι που ψήφισες ένα βιβλίο που σου άρεσε, επειδή ίσως εκείνος του οποίου το βιβλίο δε διακρίθηκε να πέσει να φάει το βιβλίο που επέλεξες και κατά συνέπεια τον/τη συγγραφέα του;

Έλα παιδιά. Πληρωμένοι είναι όλοι! Σωστά; Ίσως. Ίσως μας πουλάνε όλοι φούμαρα, ίσως ο θεσμός του διαγωνισμού έχει τόσα εκατομμύρια μαζεμένα που «βολεύει» με γρήγορο τρόπο στις τράπεζες μερικά ευρώ και εξαγοράζει συγγραφείς, αναγνώστες και το κακό συναπάντημα. Ίσως να γινόμαστε Eurovision. Ίσως βέβαια, αντιθέτως, να μη συμβαίνει τίποτα από αυτά και το μόνο που φταίει να είναι αυτή η ανίατη αρρώστια που έχει εξαπλωθεί περισσότερο και από την Μαύρη Πανώλη: το κόμπλεξ.

I mean ας συνέλθουμε λίγο εκεί έξω. Ή ας βγουν τα Public να μας πουν πόσα πληρώνουν για να κρατήσουν οι εκδοτικοί το στόμα τους κλειστό, το ακούω και αυτό. Υποτίθεται οι διαβασμένοι ξέρουν τα πολλά. Πόσω μάλλον αυτοί που γράφουν αυτά τα «πολλά» και τα βάζουν σε διαγωνισμούς ανυπομονώντας να διακριθεί το έργο τους, είτε αυτό είναι το πρώτο, είτε το ενδέκατο. Εσύ καλέ μου αναγνώστη λοιπόν που διαβάζεις τα πολλά και τα ψηφίζεις, εσύ καλέ μου συγγραφέα που γράφεις τα πολλά και τα προωθείς, its okay που λένε και στο χωριό μου αν δεν τα κατάφερες μία, δύο, πέντε φορές. Its okay κι έχεις φυσικά κάθε δικαίωμα να μη σου αρέσει το τελικό αποτέλεσμα, its okay να στεναχωριέσαι για τον κόπο σου που δεν ανταμείφθηκε όσο προσδοκούσες. Its NOT okay να γελάς με τα αποτελέσματα και να μιλάς με μισόλογα και προσβολές για τη δουλειά κάποιου που στο φινάλε αν μπορούσες, ας τα κατάφερνες εσύ (χωρίς να γίνομαι κακιά, αν είναι δυναμόν!, που λέει και το τραγούδι).

Θυμάστε τότε στο σχολείο που κάναμε διαγωνισμούς για ό,τι βλακεία κατέβαινε στο κεφάλι των δασκάλων; Αυτές οι «βλακείες» που τους κατέβαιναν, είχαν σκοπό να μας βοηθήσουν να κατακτήσουμε αυτό το στοιχειώδες που μερικοί αδυνατούν να καταλάβουν σήμερα: την ψυχολογία του «χαμένου». Είχαν σκοπό να μας ξεριζώσουν από το λεξιλόγιο τις λέξεις εγωπάθεια, εγωκεντρισμός, κακοβουλία. Πήρα έναν βαθμό περισσότερο ή λιγότερο, έτρεξα πιο γρήγορα ή πιο αργά, πάντα σε σύγκριση με κάποιον δεύτερον. Στον κόσμο των βιβλίων, τουλάχιστον η συντάκτης του άρθρου θεωρεί πως κόντρες χωράνε μόνο ανάμεσα σε πλασματικούς ήρωες, όχι σε συγγραφείς και ακολούθους που αποκαλούν αξιοπρέπεια το δεκανίκι μιας ψήφου ή μίας επιτυχίας που τους δόθηκε επί σκοπού. Αν επιθυμείτε κόντρες, δείτε λίγο ποδόσφαιρο (ακόμη κάτι που απολαύσαμε λίαν προσφάτως).

Πάρτε τις πένες σας, τα πληκτρολόγια σας, τον ευθύ και πλούσιο λόγο σας και αφήστε τους κριτικούς για τις κριτικές και μετρημένες μπηχτές . Και αν επιθυμείτε τόσο να το παίξετε κριτικοί, βεβαιωθείτε πως πρώτα έχετε καταλάβει πρωτίστως τη σημασία της λέξης και σε δεύτερη μοίρα τη διαφορά της από το ρήμα «υπονομεύω».

Αν μη τι άλλο όταν κρίνουμε κάποιον, είναι σαφές πως έχουμε πάρει την άδεια του, έτσι;

Τι; Όχι;

Σχόλια

  1. Καλημέρα Ελένη μου. Νομίζω έχω καταλάβει το όλον του άρθρου αλλά δεν μπορώ να καταλάβω τις λεπτομέρειες. Προφανώς κάτι έχεις δει, κάτι σε έχει ξενίσει, συγκεκριμένο, γιατί αναφέρεσαι και στα Πάμπλικ. Αυτό ομολογώ δεν το ξέρω. Δεν παρακολουθώ ψηφοφορίες και δεν παίρνω μέρος σε αυτές για λόγους αρχής. Την ταπεινή μου γνώμη για ένα βιβλίο που διάβασα θα την πω στο goodreads. Μέχρι εκεί. Τώρα τι γίνεται παραέξω, δεν έχω ιδέα ίσως και να μη θέλω να έχω.

    Κοίτα τώρα στο θέμα τις κρίσης. Ένα έργο τέχνης, ως δημόσιο, είναι ανοιχτό στην κριτική. Όχι, δεν οφείλουμε να πάρουμε την άδεια του δημιουργού. Αν έχω καταλάβει σωστά δηλαδή. Εννοείται ότι η κρίση μας, εκφράζεται όχι με λογικές ανθρωποφαγίες αλλά με σεβασμό.

    Αν κάτι δεν έχω καταλάβει, εδώ είμαι για εξηγήσεις. Την καλημέρα μου, καλή μου φίλη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ωωωω μάλιστα. Καυστική θα έλεγα η συντάκτης αυτού του άρθρου με πολύ σημαντικά θέματα ωστόσο. Τι να πρωτοπείς; Για το ότι δεν έχουμε μάθει να χάνουμε; Δεν το έχουμε μάθει. Και θα γίνουν χειρότερα τα πράγματα στην εποχή που σε ένα ομαδικό παιχνίδι/άθλημα πρέπει κάθε παιδάκι να ανταμείβεται, για να μην στεναχωρηθεί, ανεξαρτήτως του αν απέδωσε ή όχι.

    Κι ένα σχόλιο για τα public και τον διαγωνισμό τους. Έχει ακουστεί ότι γίνεται μονάχα για να μαζεύουν emails για προωθητικό marketing -πράγμα το οποίο δεν είναι περίεργο, αφού μιλάμε για εμπορικό πολυκατάστημα. Έχει ακουστεί ότι δεν συμμετέχουν όλοι οι εκδοτικοί, αν και δεν ξέρω ποιος επιλέγει ή αν ο ίδιος ο εκδοτικός απέχει. Έχουν ακουστεί πολλά. Παρόλα αυτά, σε μια χώρα που ελάχιστα πράγματα γίνονται για να προωθηθεί το βιβλίο, ο διαγωνισμός αυτός, για τα δικά του κίνητρα και εξυπηρετώντας τη δική του ατζέντα -απολύτως λογικό κατά τη γνώμη μου- το κάνει. Κι έτσι ευτυχήσαμε να δούμε και ένα μέλος της ομάδας μας στην τελική δεκάδα, γεγονός που σημαίνει ότι θα το δούν και άλλοι πολλοί, σε όλη την Ελλάδα που μέχρι πριν δεν γνώριζαν την Ελευθερία Καλογνωμά και την Άγρια Θάλασσά της! Οπότε για μένα, ο διαγωνισμός είναι μια χαρά με τα όποια μειονεκτήματά του.

    Όπως και να χει, το βιβλίο είναι γιορτή και είναι αγάπη. Το κάθε βιβλίο δεν είναι για όλους και αυτό είναι απόλυτα ok. Μια επιτυχία είναι ένας λόγος πανηγυρισμού, όσο μεγάλη, μικρή ή ασήμαντη και αν φαίνεται αυτή στα μάτια κάποιου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Most Popular

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΜΕ ΤΟΝ ΣΥΓΓΡΑΦΕΑ ΓΙΩΡΓΟ ΓΙΩΤΣΑ

1. Πολλοί σε γνωρίζουν από τη σκοτεινή λογοτεχνία και τη φαντασία. Πώς επηρεάζει το ύφος σου η ενασχόληση με κοινωνικά θέματα, όπως στον αυτισμό; Η αλήθεια είναι ότι οι αναγνώστες με γνώρισαν και αγάπησαν ως συγγραφέα της λογοτεχνίας του φανταστικού -κάτι που συνεχίστηκε και εμπλουτίστηκε με βραβεία και διακρίσεις για πάνω από δέκα χρόνια. Αλλά καθώς έγινα γονιός, άρχισα να αλλάζω ως άνθρωπος -θέλω να πιστεύω πως ξεκίνησα να βελτιώνομαι, να αποκτώ κοινωνικές ανησυχίες και νέες σκέψεις μαζί με τις νέες αυτές ευθύνες και χαρές -και όλα αυτά φάνηκαν στην λογοτεχνική στροφή που συνειδητά -και με ρίσκο που δικαιώθηκε με εκκωφαντικό στ' αλήθεια τρόπο, τόσο με σπουδαίες βραβεύσεις, όσο κυρίως με την αγάπη των αναγνωστών-  έκανα, αρχικά με “Το κουτί”, και εν συνεχεία με το σε αρκετά σημεία βιωματικό “Το ξεχωριστό παιδί”, βήματα προς τα μπροστά. Σαφώς με απασχολούν και ως γονιό και ως ανεξάρτητο άνθρωπο τα κοινωνικά θέματα της σύγχρονης εποχής, ενώ ως συγγραφέας ανακαλύπτω, μια γραφή που εξ...

"Το αρχοντικό της σιωπής" του Γιάννη Πιταροκοίλη (Review)

  Το αρχοντικό της σιωπής (Μυθιστόρημα) Σε ένα νησί πνιγμένο στα μυστικά, ένας φόνος ξεσκεπάζει δεκαετίες σιωπής, κληρονομιών και ψεύδους. Το παλιό πλούσιο αρχοντικό του Στέφανου Καψή και της συγύζου του, Βαλεντίνης Καψή. Ένα αρχοντικό γεμάτο μνήμες, παρακαταθήκες αλλά και πολλά μυστικά. Και οι δύο τους είναι πια μνήμες για τα παιδιά τους, την Ελένη και τον Ανδρέα Καψή. Δύο εντελώς διαφορετικοί άνθρωποι, δύο εντελώς αντίθετες προσωπικότητες. Εκείνη, σύζυγος και μητέρα της Βαλεντίνης, γυναίκα χαμηλών τόνων, δοτική και ανθρώπινη. Ο αδελφός της, Ανδρέας, το εντελώς αντίθετο. Άνθρωπος των επιχειρήσεων, του σκληρού real estate. Με μεθόδους πολλές φορές αμφιλεγόμενες, με σχέδια και επιδιώξεις με σημαία το σκληρό κέρδος. Η Βαλεντίνη Βαρθαλίτη, στα 36 της χρόνια, η λατρεμένη εγγονή της γιαγιάς, φέρει το όνομά της αλλά και την αύρα της αγάπης της και της επιρροής της από τα παιδικά της χρόνια. Εντελώς προσδόκητα θα βρεθεί στη σκιά του παλιού αρχοντικού αλλά και στο επίκεντρο μιας σκοτεινής...

Συγγραφή μέσω ΑΙ: Απειλή ή εργαλείο για τους συγγραφείς;

"Κι αν το AI γράψει το επόμενο Best-Seller, τι μένει για τον συγγραφέα;"   Πολύς ο ντόρος που έχει γίνει τον τελευταίο καιρό με τη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης ανά τους διάφορους κλάδους που επηρεάζονται άμεσα από αυτή. Πολλώ δε στον καλλιτεχνικό χώρο, ανησυχία, αντάρα και αναμπουμπούλα. Δεν είναι λίγοι αυτοί που ισχυρίζονται πως οι καλλιτέχνες, διαφόρων τομέων, θα χάσουν τη δουλειά τους και θα αντικατασταθούν από το AI. Και φυσικά, οι συγγραφείς δεν θα μπορούσαν να λείπουν από αυτό. Τι θα γίνει αν αρχίσει να γράφει ο καθένας με το ΑΙ; Πώς θα μοιραστεί μια πίτα που στον Ελλαδικό χώρο μοιάζει περισσότερο με μπισκότο ούτως ή άλλως; Πώς θα ξεχωρίσουν αυτοί που γράφουν καλά από αυτούς που μπορούν να διαθέσουν ένα καλό ποσό σε συνδρομές για τεχνητή νοημοσύνη που υπόσχεται να κάνει τη δουλειά τους για αυτούς; Πόσο ηθικό είναι να γράφει κανείς με το ChatGPT, το Google Gemini και άλλες παρόμοιες πλατφόρμες; Η προσωπική μου στάση Κι επειδή είμαστε κοινωνικά όντα -ακόμη και οι συγγραφ...