Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο
banner

Our Latest

"Συγγραφέας… Ως και όπως οφείλει" του Χάρη Κωφιάδη

"Δεν γράφεται ο συγγραφέας με καλούπια... Πίσω από την ιδιότητα κρύβεται ένας ολοκληρωμένος άνθρωπος, με τη δική του προσωπικότητα και φωνή" Είναι και συγγραφέας... Συχνά ακούω φράσεις του τύπου: «Είναι και συγγραφέας…», οι οποίες μάλιστα συνοδεύονται από υποτιμητικές ή ειρωνικές ματιές και εκφράσεις και λέγονται για να επικρίνουν μια συμπεριφορά του ατόμου η οποία, κατά τη γνώμη του εκφέροντα την άποψη, δεν συνάδει με τη συγγραφική ιδιότητα. Το κατακριτέο στοιχείο ενίοτε σχετίζεται με την εμφάνιση του εκάστοτε προσώπου και άλλοτε με τη συμπεριφορά του ή τη γενική εικόνα που επιλέγει να παρουσιάσει προς τα έξω. Αυτό συμβαίνει τόσο εκ του σύνεγγυς - έχει συμβεί πολλάκις και σε άτομα μέσα από τη δική μας ομάδα - αλλά πολύ περισσότερο μέσα από τα social media. Κάποιες φορές μάλιστα, πίσω από ανώνυμα προφίλ, με μοναδικό σκοπό αυτά τα άτομα να εμπλέκονται συνεχώς σε μια μάχη διαμέσου του πληκτρολογίου όχι υπέρ κάποιου σκοπού, αλλά κατά πάντων. Τι οφείλει (και τι όχι) ένας συγγραφέ...

Public Awards (γράφει η Ελένη Ζηνονίδη)

 


Dearest, gentle, reader/author

Κοίτα να λάβεις αμέσως το μήνυμα μιας και δεν είναι ασαφές. Γίνομαι ξεκάθαρη απέναντί σου. Και μιας και χρησιμοποίησα για προσφώνηση μια παραποιημένα γνώριμη φράση, σκέφτομαι να παραποιήσω μία ακόμη και να σε ρωτήσω, ξεκάθαρα πάλι: περηφάνια ή προκατάληψη;

Public Awards. Το ζήσαμε, το απολαύσαμε αρκετά πρόσφατα, ψήφισες ή δεν ψήφισες, δεν απασχολεί τόσο τη συντάκτη του συγκεκριμένου άρθρου. Όμως έχω έναν εκτενή μονόλογο γεμάτο προβληματισμούς που θα ήθελα να μοιραστώ μαζί σου, dearest reader/author. Τι τρέχει πια με αυτούς τους συγγραφείς;! Αν η γραφή αποτελεί τρόπο έκφρασης, γιατί το αποτέλεσμα που δημιουργούν είναι γεμάτο χολή και μισόλογα πίσω από πλάτες; Γιατί οι δημιουργοί αντί να χαίρονται με τη χαρά όμοιων τους, ακονίζουν τις κακεντρεχείς τους γλώσσες με τις πένες τους και εκτοξεύουν πολυσέλιδες κακίες; Γιατί να πρέπει, αναγνώστη μου, να ντρέπεσαι που ψήφισες ένα βιβλίο που σου άρεσε, επειδή ίσως εκείνος του οποίου το βιβλίο δε διακρίθηκε να πέσει να φάει το βιβλίο που επέλεξες και κατά συνέπεια τον/τη συγγραφέα του;

Έλα παιδιά. Πληρωμένοι είναι όλοι! Σωστά; Ίσως. Ίσως μας πουλάνε όλοι φούμαρα, ίσως ο θεσμός του διαγωνισμού έχει τόσα εκατομμύρια μαζεμένα που «βολεύει» με γρήγορο τρόπο στις τράπεζες μερικά ευρώ και εξαγοράζει συγγραφείς, αναγνώστες και το κακό συναπάντημα. Ίσως να γινόμαστε Eurovision. Ίσως βέβαια, αντιθέτως, να μη συμβαίνει τίποτα από αυτά και το μόνο που φταίει να είναι αυτή η ανίατη αρρώστια που έχει εξαπλωθεί περισσότερο και από την Μαύρη Πανώλη: το κόμπλεξ.

I mean ας συνέλθουμε λίγο εκεί έξω. Ή ας βγουν τα Public να μας πουν πόσα πληρώνουν για να κρατήσουν οι εκδοτικοί το στόμα τους κλειστό, το ακούω και αυτό. Υποτίθεται οι διαβασμένοι ξέρουν τα πολλά. Πόσω μάλλον αυτοί που γράφουν αυτά τα «πολλά» και τα βάζουν σε διαγωνισμούς ανυπομονώντας να διακριθεί το έργο τους, είτε αυτό είναι το πρώτο, είτε το ενδέκατο. Εσύ καλέ μου αναγνώστη λοιπόν που διαβάζεις τα πολλά και τα ψηφίζεις, εσύ καλέ μου συγγραφέα που γράφεις τα πολλά και τα προωθείς, its okay που λένε και στο χωριό μου αν δεν τα κατάφερες μία, δύο, πέντε φορές. Its okay κι έχεις φυσικά κάθε δικαίωμα να μη σου αρέσει το τελικό αποτέλεσμα, its okay να στεναχωριέσαι για τον κόπο σου που δεν ανταμείφθηκε όσο προσδοκούσες. Its NOT okay να γελάς με τα αποτελέσματα και να μιλάς με μισόλογα και προσβολές για τη δουλειά κάποιου που στο φινάλε αν μπορούσες, ας τα κατάφερνες εσύ (χωρίς να γίνομαι κακιά, αν είναι δυναμόν!, που λέει και το τραγούδι).

Θυμάστε τότε στο σχολείο που κάναμε διαγωνισμούς για ό,τι βλακεία κατέβαινε στο κεφάλι των δασκάλων; Αυτές οι «βλακείες» που τους κατέβαιναν, είχαν σκοπό να μας βοηθήσουν να κατακτήσουμε αυτό το στοιχειώδες που μερικοί αδυνατούν να καταλάβουν σήμερα: την ψυχολογία του «χαμένου». Είχαν σκοπό να μας ξεριζώσουν από το λεξιλόγιο τις λέξεις εγωπάθεια, εγωκεντρισμός, κακοβουλία. Πήρα έναν βαθμό περισσότερο ή λιγότερο, έτρεξα πιο γρήγορα ή πιο αργά, πάντα σε σύγκριση με κάποιον δεύτερον. Στον κόσμο των βιβλίων, τουλάχιστον η συντάκτης του άρθρου θεωρεί πως κόντρες χωράνε μόνο ανάμεσα σε πλασματικούς ήρωες, όχι σε συγγραφείς και ακολούθους που αποκαλούν αξιοπρέπεια το δεκανίκι μιας ψήφου ή μίας επιτυχίας που τους δόθηκε επί σκοπού. Αν επιθυμείτε κόντρες, δείτε λίγο ποδόσφαιρο (ακόμη κάτι που απολαύσαμε λίαν προσφάτως).

Πάρτε τις πένες σας, τα πληκτρολόγια σας, τον ευθύ και πλούσιο λόγο σας και αφήστε τους κριτικούς για τις κριτικές και μετρημένες μπηχτές . Και αν επιθυμείτε τόσο να το παίξετε κριτικοί, βεβαιωθείτε πως πρώτα έχετε καταλάβει πρωτίστως τη σημασία της λέξης και σε δεύτερη μοίρα τη διαφορά της από το ρήμα «υπονομεύω».

Αν μη τι άλλο όταν κρίνουμε κάποιον, είναι σαφές πως έχουμε πάρει την άδεια του, έτσι;

Τι; Όχι;

Σχόλια

  1. Καλημέρα Ελένη μου. Νομίζω έχω καταλάβει το όλον του άρθρου αλλά δεν μπορώ να καταλάβω τις λεπτομέρειες. Προφανώς κάτι έχεις δει, κάτι σε έχει ξενίσει, συγκεκριμένο, γιατί αναφέρεσαι και στα Πάμπλικ. Αυτό ομολογώ δεν το ξέρω. Δεν παρακολουθώ ψηφοφορίες και δεν παίρνω μέρος σε αυτές για λόγους αρχής. Την ταπεινή μου γνώμη για ένα βιβλίο που διάβασα θα την πω στο goodreads. Μέχρι εκεί. Τώρα τι γίνεται παραέξω, δεν έχω ιδέα ίσως και να μη θέλω να έχω.

    Κοίτα τώρα στο θέμα τις κρίσης. Ένα έργο τέχνης, ως δημόσιο, είναι ανοιχτό στην κριτική. Όχι, δεν οφείλουμε να πάρουμε την άδεια του δημιουργού. Αν έχω καταλάβει σωστά δηλαδή. Εννοείται ότι η κρίση μας, εκφράζεται όχι με λογικές ανθρωποφαγίες αλλά με σεβασμό.

    Αν κάτι δεν έχω καταλάβει, εδώ είμαι για εξηγήσεις. Την καλημέρα μου, καλή μου φίλη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ωωωω μάλιστα. Καυστική θα έλεγα η συντάκτης αυτού του άρθρου με πολύ σημαντικά θέματα ωστόσο. Τι να πρωτοπείς; Για το ότι δεν έχουμε μάθει να χάνουμε; Δεν το έχουμε μάθει. Και θα γίνουν χειρότερα τα πράγματα στην εποχή που σε ένα ομαδικό παιχνίδι/άθλημα πρέπει κάθε παιδάκι να ανταμείβεται, για να μην στεναχωρηθεί, ανεξαρτήτως του αν απέδωσε ή όχι.

    Κι ένα σχόλιο για τα public και τον διαγωνισμό τους. Έχει ακουστεί ότι γίνεται μονάχα για να μαζεύουν emails για προωθητικό marketing -πράγμα το οποίο δεν είναι περίεργο, αφού μιλάμε για εμπορικό πολυκατάστημα. Έχει ακουστεί ότι δεν συμμετέχουν όλοι οι εκδοτικοί, αν και δεν ξέρω ποιος επιλέγει ή αν ο ίδιος ο εκδοτικός απέχει. Έχουν ακουστεί πολλά. Παρόλα αυτά, σε μια χώρα που ελάχιστα πράγματα γίνονται για να προωθηθεί το βιβλίο, ο διαγωνισμός αυτός, για τα δικά του κίνητρα και εξυπηρετώντας τη δική του ατζέντα -απολύτως λογικό κατά τη γνώμη μου- το κάνει. Κι έτσι ευτυχήσαμε να δούμε και ένα μέλος της ομάδας μας στην τελική δεκάδα, γεγονός που σημαίνει ότι θα το δούν και άλλοι πολλοί, σε όλη την Ελλάδα που μέχρι πριν δεν γνώριζαν την Ελευθερία Καλογνωμά και την Άγρια Θάλασσά της! Οπότε για μένα, ο διαγωνισμός είναι μια χαρά με τα όποια μειονεκτήματά του.

    Όπως και να χει, το βιβλίο είναι γιορτή και είναι αγάπη. Το κάθε βιβλίο δεν είναι για όλους και αυτό είναι απόλυτα ok. Μια επιτυχία είναι ένας λόγος πανηγυρισμού, όσο μεγάλη, μικρή ή ασήμαντη και αν φαίνεται αυτή στα μάτια κάποιου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Most Popular

"Für Elise" γράφει ο Χάρης Κωφιάδης (Συμμετοχή στο δικτυακό δρώμενο "Μια ιδέα-μια έμπνευση #4)

Monsters are not born... Monsters are made, manufactured in an endless cycle of violence Für Elise " I shall die, and what I now feel be no longer felt. Soon these burning miseries will be extinct. I shall ascend my funeral pile triumphantly and exult in the agony of the torturing flames. Farewell. " ( «Θα πεθάνω και αυτό που νιώθω τώρα δεν θα γίνεται πια αισθητό. Σύντομα αυτές οι καυστικές δυστυχίες θα σβήσουν. Θα ανέβω θριαμβευτικά στην νεκρώσιμη σωρό μου και θα αγαλλιάσω μέσα στην αγωνία των βασανιστικών φλογών. Αντίο.») Έκλεισε το βιβλίο και έμεινε να κοιτάζει το εξώφυλλο, μασώντας αφηρημένα τα χείλη του. Μαίρη Σέλεϊ. Φράνκενστάιν .  Δεν ήταν ό,τι καλύτερο είχε διαβάσει. Όχι. Ούτε καν πλησίαζε. Ήταν σίγουρος γι’ αυτό. Ήταν όμως, αλήθεια; Τελευταία όλο και λιγόστευαν τα πράγματα για τα οποία μπορούσε να είναι απόλυτα βέβαιος. Τι κατάντια! Κούνησε απότομα το κεφάλι του και ανοιγόκλεισε τα μάτια του νευρικά για να συνέλθει. Επέστρεψε στο βιβλίο. Ό,τι κι αν ήταν, τον γοήτευ...

"Φωνές από το παρελθόν" της Ευδοκίας Αναγνώστου (Συμμετοχή στο δικτυακό δρώμενο "Μια ιδέα-μια έμπνευση #4)

"Φωνές από το παρελθόν"  Γράφει η Ευδοκία Αναγνώστου Κεντρική ιδέα: Ένα πρωινό, λαμβάνετε έναν φάκελο χωρίς αποστολέα. Μέσα υπάρχει μόνο ένα παλιό κασετόφωνο χειρός και μια κασέτα. Πατάτε το play. Η φωνή μιας γυναίκας ακούγεται καθαρά: «Ξέρω ότι με θυμάσαι. Ίσως προσπαθείς να με ξεχάσεις. Μην το κάνεις. Σου μένουν μόνο λίγες μέρες. Δεν λέει το όνομά της. Δεν εξηγεί τίποτε περισσότερο. Η φωνή της είναι ήρεμη, σχεδόν υπνωτιστική. Μα τα λόγια της κουβαλούν κάτι παράξενο: μια απειλή, ή μια κραυγή από το παρελθόν; Το μυαλό σας αρχίζει να αναζητά. Ποια μπορεί να είναι; Από πού σας ξέρει; Τι εννοεί με τις λίγες μέρες; Μήπως κάποτε την πληγώσατε; Μήπως εσείς την εγκαταλείψατε; Ή μήπως ζητά τη βοήθειά σας; Ξανακούτε την κασέτα. Στη δεύτερη ακρόαση, κάτι αλλάζει. Μια λέξη, μια αναπνοή, ένας ψίθυρος που δεν είχατε προσέξει πριν. Μια μελωδία ναι, με τον ήχο να αργοσβήνει. Ίσως ένα στοιχείο επί πλέον. Η φωνή της επιμένει μέσα σας. Και τώρα, η αναμέτρηση αρχίζει. Πρέπει να τη βρείτε. Ή να ...

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΜΕ ΤΗ ΣΥΓΓΡΑΦΕΑ ΙΦΙΓΕΝΕΙΑ ΜΠΑΚΟΓΙΑΝΝΗ

(από τη Βούλα Γκεμίση) Ποια στιγμή της καθημερινότητάς σου πιστεύεις ότι τροφοδοτεί περισσότερο τη συγγραφή σου; Συνήθως είναι η στιγμή που είμαι μόνη μου. Μπορεί να είναι βράδυ, μπορεί και νωρίς το πρωί μετά τον καφέ, όταν μπορώ να βάλω ευκολότερα τις σκέψεις μου σε τάξη δίχως την κούραση τη βραδινή! Έχεις ποτέ νιώσει ότι ένα βιβλίο σε “διάλεξε” για να το γράψεις, αντί να το επιλέξεις εσύ;   Νομίζω πως όχι. Με διαλέγουν όμως οι ήρωες και απλώς εγώ τους τοποθετώ στην ιστορία που θέλω να πω. Νομίζω πως  ποτέ δεν με έχει διαλέξει κάποιο βιβλίο, καθώς οι ιστορίες πηγάζουν από την ψυχή μου άρα απορρέουν και από την εσωτερική μου ανάγκη να γραφτούν με αποτέλεσμα να αποτελούν δική μου επιλογή. ΒΡΕΣ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΕΔΩ!  Πόσο διαφέρει η συγγραφική σου φωνή από την προσωπική σου φωνή ως άνθρωπος; Σε ορισμένες περιπτώσεις και ιστορίες σχεδόν καθόλου. Μάλιστα έχω σχολιάσει πως πολλές φορές το χιούμορ των ηρώων, άνετα θα μπορούσε να αποτελέσει δικό μου τρόπο έκφρασης καθώς και ε...