Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο
banner

Our Latest

Το Καπετανόσπιτο - Γράφει η Ελένη Ζηνονίδη

Το τελευταίο βράδυ που κοιμήθηκα εκεί ήταν τον Αύγουστο του ’15. Είχαμε μαζευτεί πολλοί βλέπετε. Εγώ. Οι γονείς. Οι παππούδες. Τα φαντάσματα. Οι τύψεις -ζώντων και μη. Ίσως επέστρεφα ξανά. Ίσως όταν δε θα ζει κανένας από τους προαναφερθέντες αποφασίσω να μείνω ξανά μέσα σε αυτούς τους τέσσερις τοίχους. Με τους νεκρούς και τις τύψεις τους τα καταφέρνω καλύτερα. Είναι πιο σιωπηλά όλα όταν είναι θαμμένα. Και οι άνθρωποι… και οι τύψεις τους. Το Καπετανόσπιτό μας ήταν κάτι σαν ιερό κειμήλιο. Σαν ένα παλιό μπαούλο που από μέσα του βγαίνουν άνθρωποι και αναμνήσεις. Ο παππούς Αυγέρης δεν ήταν ο πρώτος που έζησε εδώ, ήταν όμως εκείνος που φρόντισε να γεμίσει το πετρόχτιστο κειμήλιο των παππούδων του με ζωντάνια και φως. Και αναγκαστικά, όπως συμβαίνει πάντα με τους ανθρώπους… τύψεις. Ο Αυγέρης ήταν καπετάνιος. Και ως σωστός καπετάνιος που δεν μπορεί να κρατάει ταυτόχρονα το πηδάλιο ενός πλοίου κι ενός σπιτιού, παντρεύτηκε τη Σόφη παραδίδοντας της το πηδάλιο του σπιτιού και της καρδιάς του. ...

"Συγγραφέας… Ως και όπως οφείλει" του Χάρη Κωφιάδη

Ένας άνδρας συγγραφέας με ζιβάγκο και γυαλιά, γράφει σε φορητό υπολογιστή μέσα σε ένα ζεστό, ευρωπαϊκό καφέ, με έναν αχνιστό καφέ δίπλα του και φθινοπωρινό τοπίο έξω από το παράθυρο.
"Δεν γράφεται ο συγγραφέας με καλούπια... Πίσω από την ιδιότητα κρύβεται ένας ολοκληρωμένος άνθρωπος, με τη δική του προσωπικότητα και φωνή"

Είναι και συγγραφέας...

Συχνά ακούω φράσεις του τύπου: «Είναι και συγγραφέας…», οι οποίες μάλιστα συνοδεύονται από υποτιμητικές ή ειρωνικές ματιές και εκφράσεις και λέγονται για να επικρίνουν μια συμπεριφορά του ατόμου η οποία, κατά τη γνώμη του εκφέροντα την άποψη, δεν συνάδει με τη συγγραφική ιδιότητα. Το κατακριτέο στοιχείο ενίοτε σχετίζεται με την εμφάνιση του εκάστοτε προσώπου και άλλοτε με τη συμπεριφορά του ή τη γενική εικόνα που επιλέγει να παρουσιάσει προς τα έξω.

Αυτό συμβαίνει τόσο εκ του σύνεγγυς - έχει συμβεί πολλάκις και σε άτομα μέσα από τη δική μας ομάδα - αλλά πολύ περισσότερο μέσα από τα social media. Κάποιες φορές μάλιστα, πίσω από ανώνυμα προφίλ, με μοναδικό σκοπό αυτά τα άτομα να εμπλέκονται συνεχώς σε μια μάχη διαμέσου του πληκτρολογίου όχι υπέρ κάποιου σκοπού, αλλά κατά πάντων.


Τι οφείλει (και τι όχι) ένας συγγραφέας

Για να θέσουμε τα πράγματα σε μια σωστή βάση και να μην είμαστε απόλυτοι, να πούμε ότι σαφέστατα ένας συγγραφέας - δηλαδή καλλιτέχνης, δηλαδή άνθρωπος του πνεύματος - είθισται να συγκεντρώνει ορισμένα βασικά χαρακτηριστικά, τα οποία κατά κύριο λόγο ενισχύουν και επικυρώνουν αυτή του την ιδιότητα.

Για παράδειγμα, δεν νοείται συγγραφέας ο οποίος δεν γνωρίζει να χειρίζεται καλά τον λόγο· ή συγγραφέας ο οποίος στερείται έστω και ψήγματος φαντασίας· ή συγγραφέας που δεν έχει ενσυναίσθηση, ώστε να μπορέσει να «μπει» στους χαρακτήρες που γράφει, να δει τα πράγματα από τη δική τους οπτική και να τους αποδώσει ρεαλιστικά.

Αυτά βέβαια είναι μόνο μερικά από τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα του συγγραφέα. Υπάρχουν πολλά ακόμη που θα μπορούσαμε να προσθέσουμε στη λίστα αλλά όχι επί του παρόντος.


Τι δεν είναι προαπαιτούμενο

Ένα από αυτά ΔΕΝ είναι ο τρόπος που ντύνεται. Σαφέστατα, όταν ακούς «συγγραφέας», η πρώτη εικόνα που σχηματίζεται στο μυαλό σου είναι γυαλιά μυωπίας και ζιβάγκο. Αλλά υπάρχουν συγγραφείς και το καλοκαίρι. Δεν αποτελούν ενδημικό είδος ώστε να μεταναστεύουν σε ψυχρότερα κλίματα απλά και μόνο για να κρατήσουν το ζιβάγκο.

Όπως επίσης, υπάρχουν συγγραφείς που - όσο κι αν έβγαλαν τα μάτια τους πάνω από τα γραπτά τους - είτε λόγω καλών γονιδίων, είτε λόγω τύχης, είτε χάρη στις διατροφικές τους συνήθειες και άλλους παράγοντες, βλέπουν καλά και χωρίς γυαλιά.

Θα ήταν μάλλον αστείο να περιμένουμε κάτι άλλο. 


Η περίπτωση της Μαρίας Τζιρίτα

Και να αναφέρω και ένα βίντεο που έπεσε στην αντίληψή μου, της συγγραφέως κας Μαρίας Τζιρίτα το οποίο αποτέλεσε και την έμπνευση, τρόπον τινά, για το συγκεκριμένο άρθρο. Στο εν λόγω βίντεο λοιπόν,  η συγγραφέας ανέφερε κάποια σχόλια που της έγιναν γενικά για το περιεχόμενό της στο TikTok και για το πώς αυτό δεν αρμόζει - κατά τη γνώμη ορισμένων - στη θέση της ως συγγραφέας.

Να πω ότι, επειδή την έχω παρακολουθήσει, η κα Τζιρίτα είναι αξιοπρεπέστατη σε αυτό που κάνει και δημιουργεί περιεχόμενο ποικίλης ύλης, δείχνοντας στους ακολούθους της ποια πραγματικά είναι, σε διάφορες εκφάνσεις της καθημερινότητάς της και με διαφορετικές διαθέσεις. Λίγο θλιμμένη, χαρούμενη, σοβαρή, κωμική… Σχολιάζοντας, παίρνοντας θέση, παρουσιάζοντας το δικό της έργο ή κάποιου άλλου συγγραφέα και πάει λέγοντας. Πάντοτε όμως με αξιοπρέπεια. Κι εκεί ακριβώς προβληματίστηκα. Τι ήταν αυτό που έκανε όλους όσους ένιωσαν την ανάγκη να σχολιάσουν κάτι τέτοιο να μην βλέπουν αυτό που για άλλους -εμού συμπεριλαμβανομένου- είναι ηλίου φαεινότερον;


Πέρα από τις ταμπέλες

Η κα Τζιρίτα, όπως και όλοι όσοι δηλώνουν συγγραφείς, είναι ταυτόχρονα μητέρες, πατέρες, άνδρες, γυναίκες, εραστές, φίλοι, επαγγελματίες και τόσα άλλα, που αν για κάθε ένα τους κρεμούσαμε μία ταμπέλα, δεν θα μπορούσαν να σηκωθούν το πρωί από το κρεβάτι. Ίσως εκεί υπάρχει και το μπέρδεμα.

Δεν είναι λοιπόν λίγο άδικο να περιμένουμε από αυτούς συγκεκριμένη στάση, θέση και συμπεριφορά, βασισμένοι μόνο σε μία και μοναδική ιδιότητα - επειδή αυτή τυχαίνει να προβάλλεται περισσότερο προς τα έξω, επειδή αυτήν περιμένει ο κόσμος ή επειδή πολλές από τις άλλες ιδιότητες θεωρούνται αυτονόητες και χάνονται εύκολα στη μετάφραση; Δεν είναι άδικο να περιορίζουμε την έκφραση ενός ανθρώπου βάζοντας πάσης φύσεως κανόνες που στη βάση τους ακυρώνουν το μεγαλύτερο μέρος της προσωπικότητάς του;


Από το μυστήριο στην έκθεση

Ίσως βέβαια όλα αυτά να είναι και σημεία των καιρών. Κάποτε, τότε που τα social media δεν υπήρχαν, ο συγγραφέας - και γενικά ο καλλιτέχνης - ήταν κάτι μακρινό, κάτι άπιαστο, κάτι απόμακρο. Και ως γνωστόν, το απόμακρο δημιουργεί μυστήριο και το μυστήριο αποπνέει γοητεία.

Ήταν κακό αυτό; Όχι φυσικά. Ούτε όμως η τρέχουσα κατάσταση φέρει μόνο αρνητικά. Αυτό βέβαια είναι θέμα οπτικής και προσωπικού γούστου.


Το αδιαπραγμάτευτο

Όπως και να έχει, ό,τι και αν ισχύει προσωπικά για τον καθένα, αυτό που δεν τίθεται ως θέμα συζήτησης είναι το αν πρέπει ή όχι ο συγγραφέας να πει, να φορέσει ή να πράξει κάτι συγκεκριμένο. Ο συγγραφέας είναι ένας ολοκληρωμένος άνθρωπος, μια πολυσχιδής προσωπικότητα και συνήθως λόγω ιδιότητας ένα ελεύθερο πνεύμα. Ας μην προσπαθούμε να τον περιορίσουμε σε αυτά που ο καθένας μας θεωρεί πρέποντα γιατί αυτό είναι ένα παιχνίδι που παίζεται από πολλές πλευρές και σίγουρα δεν θα θέλαμε να βρισκόμαστε στη θέση αυτού που τράβηξε το μικρότερο φύλλο.

Σχόλια

  1. Μου άρεσε πολύ η ανάλυση και η ευαισθησία με την οποία προσεγγίζεις το θέμα της ταυτότητας του συγγραφέα πέρα από στερεότυπα και επιφανειακές κρίσεις. Πραγματικά, πίσω από την ιδιότητα κρύβεται ένας ολοκληρωμένος άνθρωπος με πολυδιάστατη προσωπικότητα, που δεν χωρά σε καλούπια ή προκαταλήψεις. Η κοινωνία μας οφείλει να αποδεχτεί την ελευθερία έκφρασης και την ποικιλία που φέρνουν οι δημιουργοί, χωρίς να τους κρίνει μόνο από τα επιφανειακά στοιχεία. Ευχαριστώ για αυτήν την υπέροχη υπενθύμιση!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Εγώ ευχαριστώ για το πολύ όμορφο σχόλιο. Πραγματικά όμως, ενώ νόμιζα πως παλεύουμε να απαλλαγούμε από τις ταμπέλες, παρατηρώ ότι τα τελευταία χρόνια βάζουμε όλο και περισσότερες... Σε όλα. Και είναι κρίμα γιατί ποτέ καμία ταμπέλα δεν θα είναι αρκετή να χαρακτηρίσει έναν άνθρωπο, δημιουργό ή μη.

      Διαγραφή
  2. Τι; Δε φοράς.ζιβαγκο 24/, ολοχρονίς; Τι συγγραφέας είσαι;
    Πώς το κάνεις αυτό, Χάρη; Πώς είσαι πάντα τόσο to the point; Εξαιρετικό για μία ακόμη φορά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Όχι, δεν φοράω... Και να σου πω και κάτι ακόμη; Ούτε μυωπία έχω... Τα γυαλιά, όποτε τα βάζω είναι χωρίς βαθμούς, μόνο για το εφέ!

      Σε ευχαριστώ πάρα πάρα πολύ, ακόμη μια φορά για τα καλά σου λόγια!

      Διαγραφή
  3. Χάρη, είμαστε στην εποχή των στερεοτύπων και άσε να λένε ότι δεν μετράνε ή ότι έχουν ξεφτίσει. Παραμύθια. Επίσης ζούμε στην εποχή των μέσων κοινωνικής ...δικτύωσης, (ας μην τα αποκαλέσω: μπαλκόνια ξεκατινιάσματος). Όπως καταλαβαίνεις, εκεί πετάγεται ο κάθε "παραλίας" και αμολάει τη κοτρώνα του και όποιον πάρει ο χάρος.
    Ναι, είμαι της άποψης ότι ο συγγραφέας είναι κάτι "μεγάλο" ή μάλλον έχει μεγάλα "πρέπει" μπροστά του ως άνθρωπος του πνεύματος. Θα μπορούσα να τα αναφέρω αλλά ορίζεις το "προς το παρόν", οπότε δεν ξανοίγομαι. Μπορούμε να το κάνουμε άλλη φορά.
    Ας μη δίνουμε σημασία λοιπόν στα δεδομένα αυτά στερεότυπα αγαπητέ φίλε και να προχωράμε, δημιουργικά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ακριβώς αυτό Γιάννη... Μόνο λόγια για το πόσο μπροστά έχουμε πάει και πόσο αποτινάξαμε από πάνω μας τα στερεότυπα. Δυστυχώς είναι κούφια. Όσο για τα social εκεί γίνεται χαμός ούτως ή άλλος. Τώρα για το θέμα συγγραφέας, πράγματι είναι μεγάλο κεφάλαιο αλλά ναι, ίσως είναι καλύτερα να τα πούμε στην ώρα τους και όπως πρέπει! Κρατώ το κλείσιμό σου... Προχωράμε δημιουργικά!

      Διαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Most Popular

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΜΕ ΤΗ ΣΥΓΓΡΑΦΕΑ ΤΖΟΑΝ ΖΑΧΑΡΙΑΔΟΥ

  (από τη Βούλα Γκεμίση)     Ποια ήταν η πρώτη "σκοτεινή σκέψη" που σου ενέπνευσε να ασχοληθείς με το είδος του ψυχολογικού θρίλερ;       Δεν ήταν απλώς μια σκέψη, ήταν όλο το backround από πίσω. Φαντάσου πως από πολύ μικρή ηλικία είχα ξεκινήσει να βλέπω ταινίες με τον Freddy Krueger (τις έβλεπα αγκαλιά με τον μπαμπά μου και δε φοβόμουν) και διάβαζα βιβλία μυστηρίου, οπότε ήταν αναμενόμενο μεγαλώνοντας να αναζητώ να διαβάζω και να γράφω κάτι πιο σκοτεινό. ΒΡΕΣ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΕΔΩ!    Πώς διαχειρίζεσαι τη λεπτή γραμμή ανάμεσα στην αγωνία και την υπερβολή όταν χτίζεις την ψυχολογία των χαρακτήρων σου;      Προσπαθώ να μπαίνω στη θέση των χαρακτήρων για να τους κατανοήσω, οπότε μου δίνουν εκείνοι τις απαντήσεις. Τώρα αν καταφέρνω να μην περνάω αυτήν τη λεπτή γραμμή, θα το κρίνουν οι αναγνώστες. ΒΡΕΣ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΕΔΩ!     Υπάρχει κάποιος ήρωας ή αντιήρωας από τα βιβλία σου που σε ταλαιπώρησε συναισθηματικά περ...

Το Καπετανόσπιτο - Γράφει η Ελένη Ζηνονίδη

Το τελευταίο βράδυ που κοιμήθηκα εκεί ήταν τον Αύγουστο του ’15. Είχαμε μαζευτεί πολλοί βλέπετε. Εγώ. Οι γονείς. Οι παππούδες. Τα φαντάσματα. Οι τύψεις -ζώντων και μη. Ίσως επέστρεφα ξανά. Ίσως όταν δε θα ζει κανένας από τους προαναφερθέντες αποφασίσω να μείνω ξανά μέσα σε αυτούς τους τέσσερις τοίχους. Με τους νεκρούς και τις τύψεις τους τα καταφέρνω καλύτερα. Είναι πιο σιωπηλά όλα όταν είναι θαμμένα. Και οι άνθρωποι… και οι τύψεις τους. Το Καπετανόσπιτό μας ήταν κάτι σαν ιερό κειμήλιο. Σαν ένα παλιό μπαούλο που από μέσα του βγαίνουν άνθρωποι και αναμνήσεις. Ο παππούς Αυγέρης δεν ήταν ο πρώτος που έζησε εδώ, ήταν όμως εκείνος που φρόντισε να γεμίσει το πετρόχτιστο κειμήλιο των παππούδων του με ζωντάνια και φως. Και αναγκαστικά, όπως συμβαίνει πάντα με τους ανθρώπους… τύψεις. Ο Αυγέρης ήταν καπετάνιος. Και ως σωστός καπετάνιος που δεν μπορεί να κρατάει ταυτόχρονα το πηδάλιο ενός πλοίου κι ενός σπιτιού, παντρεύτηκε τη Σόφη παραδίδοντας της το πηδάλιο του σπιτιού και της καρδιάς του. ...

Συνέντευξη στον Χάρη Κωφιάδη

"Βρες την ευτυχία σου και γραπώσου επάνω της με νύχια και με δόντια. Κρατήσου με ό,τι έχεις. Δεν θα έχεις πολλές ευκαιρίες, κανείς μας δεν έχει." Στον «καναπέ» των Ονείρων Πένες φιλοξενείται σήμερα ο Χάρης Κωφιάδης. Αναμφίβολα ταλαντούχος και πολυπράγμων με έδρα στη Θεσσαλονίκη, μας μιλάει για εκείνον, για όσα αγαπάει, για όσα δημιουργεί. Όσα αγαπάει να δημιουργεί. Το βιβλίο του « Το όνομά μου είναι Σάντρα » είναι διαθέσιμο στην ηλεκτρονική πλατφόρμα Carmella ’ s books  στα ελληνικά, ενώ σύντομα θα είναι διαθέσιμη και η  αγγλική μετάφραση: https://carmelasbooks.com/el/books/2 Πάμε λοιπόν να τον γνωρίσουμε!                                         Λίγα στοιχεία για να γνωρίσουμε τον συγγραφέα Χάρη καλύτερα. Ποια είναι η ιδανική συνθήκη για να γράψεις; Μερικοί συγγραφείς από την άλλη παραδέχονται ότι μπορούν να γράψουν όπου κι αν βρεθούν. Άλλοι πάλι δημιουργούν οι ίδιοι τη...