Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο
banner

Our Latest

Πονάνε άραγε τα βράδια;

  ­ " Πονάνε άραγε τα βράδια;" Μου το ρωτούσες συχνά αυτό κάποτε. Αυτό και άλλα τόσα. Τότε που τα βράδια τα περνούσαμε αγκαλιά. "Φοβούνται τα βράδια όταν φεύγει ο ήλιος;" Και ήξερα φυσικά τι να σου απαντήσω. Ήμουν έτοιμος όπως όφειλα. Και σου μιλούσα -άλλοτε για ώρες, κι άλλοτε πιο σύντομα- για ετερόφωτα σώματα που όμως κι αυτά μπορούν και διώχνουν το σκοτάδι μακριά, ακόμη και υποβοηθούμενα. Κι επέμενες. "Κι αν κάποτε οι άλλοι σου αρνηθούν το φως τους; Τότε τι;" Γίνεσαι αυτόφωτος και μόνο σου παλεύεις τις σκιές για να τις διώξεις μακριά. Ή σβήνεις μαζί τους, μα αυτό δεν σου το είπα ποτέ. Σου το είπα; Φοβόμουν μάλλον, μην τυχόν και ενδώσεις στον πειρασμό της παραίτησης. "Κρυώνουν τα βράδια;" Όχι, σου έλεγα. Γιατί οι μικρές οι ώρες είναι αυτές που έχουνε τις μεγαλύτερες ανάγκες. Είναι οι ώρες που θέλεις να αγκαλιάσεις και να αγκαλιαστείς και η αγκαλιά είναι πάντα ζεστή. Γιατί την κάνεις εσύ. Γιατί την κάνει κι ο άλλος. Γιατί δυο σώματ...

Η Θεωρία της Σελίδας 99: Το απόλυτο test drive για το επόμενο βιβλίο σου

Αφηρημένη σύνθεση με βιβλίο και λουλούδια για την επιλογή βιβλίου με τη μέθοδο της σελίδας 99
Εξώφυλλο, οπισθόφυλλο ή κάτι άλλο;
 

Με ποιο κριτήριο αποφασίζουμε ποια θα είναι η επόμενη αγορά μας σε βιβλία; Πώς μπορεί ο αναγνώστης να σταθεί απέναντι σε ατέλειωτα ράφια -ή πάγκους εκθέσεων- και να αναζητήσει ανάμεσα σε χιλιάδες τίτλους αυτόν που θα του κάνει το κλικ;

Ένα κριτήριο για πολλούς είναι το εξώφυλλο και δεν τους αδικώ. Από κάπου πρέπει να ξεκινήσεις άλλωστε τη διαδικασία του αποκλεισμού. Βέβαια, το εξώφυλλο είναι κάτι στο οποίο ο συγγραφέας συναινεί, αλλά δεν επιμελείται ενεργά. Μας λέει πολλά για το είδος, αλλά λίγα για την ίδια την ποιότητα του έργου.

Επόμενος σταθμός: το οπισθόφυλλο. Εκεί -αν είμαστε τυχεροί- θα βρούμε το «ζουμί» της υπόθεσης. Είναι όμως κάτι σαν το τρέιλερ των ταινιών. Πόσες φορές ένα τρέιλερ μας παραπλάνησε, επειδή η ταινία δεν είχε τίποτα παραπάνω από τις επιλεγμένες σκηνές που είχαμε ήδη δει; Επιπλέον, το οπισθόφυλλο, παρότι συνήθως δουλειά του συγγραφέως, περνάει από κόσκινο από το marketing της εκδοτικής.

Οπότε τελικά τι κάνεις; 

Ο Ford Madox Ford, Άγγλος συγγραφέας και κριτικός, άφησε στο τραπέζι μια ιδιαίτερη ιδέα. Παραφράζω:

«Αν θέλεις να δεις πραγματικά ένα βιβλίο, πρέπει να πας στη σελίδα 99».

Αν και το "99" είναι μάλλον ένας συμβολικός, ευκολομνημόνευτος αριθμός, η θεωρία έχει λογική βάση. Τα πρώτα κεφάλαια είναι το αγκίστρι, το hook. Εκεί ο συγγραφέας βάζει όλη του τη μαεστρία. Είναι σαν το πρώτο ραντεβού: είναι αναμενόμενο να είναι προσεγμένος, γοητευτικός και ευπαρουσίαστος.

Στη σελίδα 99, το πρώτο ραντεβού έχει παρέλθει. Ο συγγραφέας πλέον «αράζει στον καναπέ με τις πιτζάμες». Αυτό δεν σημαίνει ότι είναι ατημέλητος, αλλά ότι δεν προσπαθεί πια απλώς να σε εντυπωσιάσει· προσπαθεί να σε κρατήσει. Εκεί φεύγουμε από την επιφάνεια και πάμε στην ουσία της γραφής. Είναι το σημείο όπου η σχέση αναγνώστη-συγγραφέα χτίζεται πάνω στην αληθινή ροή του κειμένου.

Προσωπικά, δεν μένω πεισματικά στον αριθμό 99, αλλά εμπιστεύομαι την οπτική του. Μια τυχαία σελίδα, αρκετά μακριά από την αρχή για να έχει φύγει το "περιτύλιγμα", αλλά και αρκετά μακριά από το τέλος για να αποφύγουμε τα spoilers, είναι το μόνο σημείο όπου έχουμε τον συγγραφέα «γυμνό» από marketing και τεχνάσματα.

Την επόμενη φορά, λοιπόν, που θα βρεθώ μπροστά σε μια στοίβα βιβλίων που απειλούν να τινάξουν την ήδη υπερφορτωμένη TBR λίστα μου (To Be Read) στον αέρα, δεν θα πετάξω κέρμα. Θα ανοίξω τη σελίδα 99.


Αν θες, πες μας κι εσύ τον δικό σου τρόπο για να επιλέγεις βιβλία. 

· · ─ ·✶· ─ · ·

*Σημείωση: Το άρθρο θα ανέβει επίσης στο προσωπικό μου site, όπου μπορείς να βρεις και άλλα θέματα που ίσως σου φανούν ενδιαφέροντα, και αποτελεί προϊόν αποκλειστικά προσωπικών σκέψεων, θέσεων και απόψεων. Η ανάρτηση στο συλλογικό συγγραφικό blog OneirwnPenes δεν υπονοεί συμφωνία των υπολοίπων μελών με τα παραπάνω.

HarisKofiades BookBlog ➜ 


Σχόλια

  1. Ξέρεις πολύ καλά πόσο επικροτώ αυτή την τακτική!! (αν και προσωπικά κάνω ένα multiple choice της σελίδας και όποιον πάρει ο έξω-απο-δω). Enlighten us more λοιπόν με τέτοια αναγνωστικά tips!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Φυσικά και το ξέρω... Έχει συζητηθεί απ' έξω απ' έξω και από μέσα από μέσα σε ένα πολύ όμορφο live! I'll do my best!

      Διαγραφή
  2. Καλησπέρα Χάρη μου. Να σου πω την αλήθεια δεν το είχα σκεφτεί όλη αυτήν εδώ τη μεθοδολογία. Και το μικρό μυστικό της σελίδας 99. Είναι όμως μια ρεαλιστική λογική κάπου εκεί να συνειδητοποιείς τι κρατάς στο χέρι σου.
    Όσον αφορά την επιλογή μου σε βιβλίο. Κλασικός ων δεν πάω σε επιλογή βιβλίου χωρίς να γνωρίζω τον συγγραφέα, την ιστορία του, το αποτύπωμά του. Δεν πάω σε επιλογή βιβλίου αν δεν ξέρω το θέμα του βιβλίου. Ακόμα και σε κάποιον νεότερο συγγραφέα, εκ των προτέρων θα έχω σχηματίσει άποψη για να τον διαβάσω.
    Για παράδειγμα. Τον Χάρη Κωφιάδη, τον έχω γνωρίσει, έχω μπει στην καρδιά του, έχω ζήσει με την πέννα του. Συνεπώς το βιβλίο που θα βγάλει και θα αναγγελθεί θα είναι στη λίστα να το διαβάσω. Δεν ξέρω αν είναι σωστό ή όχι απλά λέω τι συνήθως κάνω και φυσικά είμαι ανοιχτός σε σκέψεις και παραινέσεις.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μα τι ωραία που τα λέτε! Είμαι σίγουρος πως, όπως λέτε κι εσείς, έχετε μπει στην καρδιά του με περισσότερους από έναν τρόπους! Σε ευχαριστώ, Γιάννη μου! Η εκτίμηση είναι αμοιβαία, και η φιλία σου πολύτιμη.
      Όσο για τη στάση σου, την καταλαβαίνω. Δεν κάνω το ίδιο, από την άποψη πως θα διαβάσω διάφορα ακόμη και αν δεν ξέρω τίποτα. ΑΛΛΑ! Αν κάποιον όπως λες τον έχω γνωρίσει, τον αγαπώ, μου αρέσει και μου ταιριάζει, εκείνον θα τον διαβάσω χωρίς κανένα τεστ και χωρίς κανένα τρικ!

      Διαγραφή
  3. Πάω να δω τι στο καλό γράφω σε όλες μου τις σελίδες 99!🧐

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Πήγα να το κάνω σε ένα αρχείο που είχα τη Σάντρα και τι να δω; Η σελίδα 99 ήταν κενή! χαχαχα Δεν ξέρω τι σημαίνει αυτό για μένα!

      Διαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Most Popular

"Μη μου μιλάς για καλοκαίρια"

Πιο καλή η μοναξιά... Στα δεκάξι δεν την ξέρεις. Δεν υπάρχει η μοναξιά στο λεξιλόγιό σου, μόνο δυο φτερά στην πλάτη έχεις και σκαρφαλώνεις στο τοιχάκι που σε χωρίζει από τον δρόμο, από το στενό καλντερίμι του κυκλαδίτικου νησιού όπου κατηφορίζει μια παρέα παιδιών τραγουδώντας: "Πιο καλή η μοναξιά από σένα που δε φτάνω..." Και θες να πετάξεις, να προσγειωθείς μπροστά στην παρέα και να βαδίσεις μαζί τους ψιθυρίζοντας: "Μια σε βρίσκω, μια σε χάνω..." Στα δεκάξι τα φτάνεις όλα. Τους φτάνεις όλους. Βρίσκεις για πρώτη φορά την καρδιά σου κι αμέσως μετά τη χάνεις, την αφήνεις για πάντα εκεί, στον ήλιο που βάφει το Αιγαίο κόκκινο, στο φεγγάρι που γίνεται μάρτυρας τού πρώτου φιλιού στις σκιές.  Στα δεκάξι φοράς την καινούργια σου φούστα με τα κίτρινα λουλούδια, το λευκό μπλουζάκι που λίγο μετά θα λερώσεις με το παγωτό μηχανής που ο δυνατός κυκλαδίτικος αέρας θα στείλει απευθείας πάνω σου και θα σε κάνει να βάλεις τα κλάματα. Στα δεκάξι περπατάς στο λιμάνι το βράδυ και περιμέ...

Αντρικά και Γυναικεία Βιβλία: Στερεότυπο ή Πραγματικότητα;

  Μεγάλο το συγκεκριμένο debate, και με έβαλε σε σκέψεις μια άποψη που ακούστηκε για την «Άγρια Θάλασσα» της δικής μας, Ελευθερίας Καλογνωμά, από άντρα αναγνώστη. Ένα βιβλίο που, λόγω του κοινού της συγγραφέως, θα μπορούσε να χαρακτηριστεί και ως «γυναικείο». Και εκεί ξεκινάνε οι σκέψεις, με τις δύο πλευρές να υπερμάχονται της θέσης τους με ποικίλα επιχειρήματα, τα περισσότερα από τα οποία είναι στερεωμένα σε τι άλλο; Σε στερεότυπα. Χωρίς να πούμε ότι πρέπει να καταρρίψουμε κάθε μορφής στερεοτυπική αντίδραση –καθώς κάποιες εξυπηρετούν την καθημερινότητα και τη συνέχειά μας– θέλησα να δω λίγο τις δύο πλευρές στα πιο ουσιώδη τους σημεία. Η Πλευρά των Αριθμών και της Βιολογίας Αρχικά, είναι γνωστό ότι άντρες και γυναίκες μας ελκύουν διαφορετικά πράγματα. Δεν θα σταθώ στην παιδική ηλικία, καθώς εκεί ο άνθρωπος διαμορφώνεται βαρύτατα από το περιβάλλον. Παρόλα αυτά, στη συνέχεια της ζωής τους, ο άντρας και η γυναίκα θα βρεθούν να θέλουν ή ακόμη και να έχουν ανάγκη από διαφορετικά πρά...

"Für Elise" γράφει ο Χάρης Κωφιάδης (Συμμετοχή στο δικτυακό δρώμενο "Μια ιδέα-μια έμπνευση #4)

Monsters are not born... Monsters are made, manufactured in an endless cycle of violence Für Elise " I shall die, and what I now feel be no longer felt. Soon these burning miseries will be extinct. I shall ascend my funeral pile triumphantly and exult in the agony of the torturing flames. Farewell. " ( «Θα πεθάνω και αυτό που νιώθω τώρα δεν θα γίνεται πια αισθητό. Σύντομα αυτές οι καυστικές δυστυχίες θα σβήσουν. Θα ανέβω θριαμβευτικά στην νεκρώσιμη σωρό μου και θα αγαλλιάσω μέσα στην αγωνία των βασανιστικών φλογών. Αντίο.») Έκλεισε το βιβλίο και έμεινε να κοιτάζει το εξώφυλλο, μασώντας αφηρημένα τα χείλη του. Μαίρη Σέλεϊ. Φράνκενστάιν .  Δεν ήταν ό,τι καλύτερο είχε διαβάσει. Όχι. Ούτε καν πλησίαζε. Ήταν σίγουρος γι’ αυτό. Ήταν όμως, αλήθεια; Τελευταία όλο και λιγόστευαν τα πράγματα για τα οποία μπορούσε να είναι απόλυτα βέβαιος. Τι κατάντια! Κούνησε απότομα το κεφάλι του και ανοιγόκλεισε τα μάτια του νευρικά για να συνέλθει. Επέστρεψε στο βιβλίο. Ό,τι κι αν ήταν, τον γοήτευ...