Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο
banner

Our Latest

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΜΕ ΤΟΝ ΣΥΓΓΡΑΦΕΑ ΓΙΩΡΓΟ ΓΙΩΤΣΑ

1. Πολλοί σε γνωρίζουν από τη σκοτεινή λογοτεχνία και τη φαντασία. Πώς επηρεάζει το ύφος σου η ενασχόληση με κοινωνικά θέματα, όπως στον αυτισμό; Η αλήθεια είναι ότι οι αναγνώστες με γνώρισαν και αγάπησαν ως συγγραφέα της λογοτεχνίας του φανταστικού -κάτι που συνεχίστηκε και εμπλουτίστηκε με βραβεία και διακρίσεις για πάνω από δέκα χρόνια. Αλλά καθώς έγινα γονιός, άρχισα να αλλάζω ως άνθρωπος -θέλω να πιστεύω πως ξεκίνησα να βελτιώνομαι, να αποκτώ κοινωνικές ανησυχίες και νέες σκέψεις μαζί με τις νέες αυτές ευθύνες και χαρές -και όλα αυτά φάνηκαν στην λογοτεχνική στροφή που συνειδητά -και με ρίσκο που δικαιώθηκε με εκκωφαντικό στ' αλήθεια τρόπο, τόσο με σπουδαίες βραβεύσεις, όσο κυρίως με την αγάπη των αναγνωστών-  έκανα, αρχικά με “Το κουτί”, και εν συνεχεία με το σε αρκετά σημεία βιωματικό “Το ξεχωριστό παιδί”, βήματα προς τα μπροστά. Σαφώς με απασχολούν και ως γονιό και ως ανεξάρτητο άνθρωπο τα κοινωνικά θέματα της σύγχρονης εποχής, ενώ ως συγγραφέας ανακαλύπτω, μια γραφή που εξ...

Η καραντίνα και η καραμπίνα!

  Γράφει η Ελευθερία Καλογνωμά

   "Είμαστε όλοι σε καραμπίνα", παραφράζει ο γνωστός ηθοποιός και γίνεται viral. Πόσες μέρες όμως θα χρειαστεί να παραμείνουμε σε καραντίνα, πριν αναζητήσουμε στ' αλήθεια μια καραμπίνα;!


   
Ζούμε μεγάλες στιγμές. Που δεν τις περιμέναμε, δεν τις είχαμε φανταστεί ποτέ, παρά τις είχαμε δει μόνο σε ταινίες επιστημονικής φαντασίας. Και ξαφνικά η ίδια η ζωή μας έγινε ταινία επιστημονικής φαντασίας κι εμείς πρωταγωνιστές, και μάλιστα κάθε άλλο παρά glamorous. Γιατί δεν υπάρχει καμία "γκλαμουριά" στην απέλπιδα αναζήτηση μάσκας, αντισηπτικών και χαρτιού τουαλέτας. Ούτε θα μας δώσει κανείς το 'Οσκαρ ερμηνείας επειδή κοιτάμε καχύποπτα τον διπλανό μας, που δεν είναι πια διπλανός, πρέπει να γίνει αντικρiνός και μάλιστα από μεγάλη απόσταση. 
  
'Ολη αυτή η περιπέτεια που ζούμε με τον κορωνοϊό ή κορωναϊό (ακόμα ερίζουν επιστήμονες και δημοσιογράφοι για τον σωστό όρο, όση σημασία μπορεί να έχει αυτό για μας τους αδαείς) έχει διανύσει ήδη μια μεγάλη απόσταση. Ξεκίνησε κάπου πολύ μακρυά, εκεί στη αχανή Κίνα, όπου μας είπαν πως τρώνε "νυχτερίδες κι αράχνες, καλή μου" και κάποιοι σχολιάσαμε : "έλα μωρέ, είναι πολλοί οι Κινέζοι, να πεθάνουν και μερικοί...". Ασχέτως αν  παραπάνω από τα μισά προϊόντα που έχουμε στα σπίτια μας είναι κινεζικής προέλευσης, οπότε τους χρειαζόμαστε τους Κινέζους και τους Κορεάτες γείτονές τους, γιατί τι θα κάνουμε τώρα που έκλεισαν το εργοστάσιο κατασκευής του καινούριου Samsung Galaxy λόγω του ιού; Πώς θα την βγάλουμε καθαρή χωρίς το καινούριο smartphone; Χωρίς χαρτί υγείας μπορούμε να ζήσουμε, χωρίς 'Ιντερνετ ΟΥΤΕ ΝΑ ΤΟ ΔΙΑΝΟΗΘΕΙΤΕ!
   
Ήρθε λοιπόν ο ιός στην Ευρώπη, χτύπησε ανελέητα μερικές από τις μεγαλύτερες ευρωπαϊκές χώρες, αφήνει πίσω του εκατοντάδες νεκρών, δοκιμάζει απανταχού τα συστήματα υγείας και φυσικά τα νεύρα μας και παίζει mind games μαζί μας. Γιατί; Μα γιατί βρεθήκαμε ξαφνικά να πρέπει να συμβιώσουμε 24 ώρες το 24ωρο, κύριος οίδε μέχρι πότε, με το έτερον ήμισυ, που δεν είμαστε σίγουροι αν θα το έχουμε πολύ ακόμα σε εκτίμηση, καθώς και με τα παιδιά μας όσοι έχουμε, μικρά, εφήβους, μεγάλα, δεν έχει σημασία, ξαφνικά γίναμε μια μεγάλη, έγκλειστη, "αγαπημένη" οικογένεια.

 Μόνο που δεν είμαστε σε διακοπές, να αράξουμε στις ξαπλώστρες, πίνοντας φρέντο και προσέχοντας με το ένα μάτι το παιδί να μην πνιγεί στα ρηχά, ούτε μπορούμε να πούμε στον άλλον "το κουβαδάκι σου και σ' άλλη παραλία". Γιατί ΔΕΝ υπάρχει άλλη παραλία και μας χάλασε κι η μηχανή του φρέντο και τι θα κάνουμε τώρα; Απελπισμένες μαμάδες αναρτούν με χιούμορ στα σόσιαλ για την κατάσταση στο σπίτι λόγω εγκλεισμού, οι παπούδες για πρώτη φορά για κάποιους γονείς ΔΕΝ αποτελούν επιλογή, τελικά η άδεια από την δουλειά όταν είναι υποχρεωτική, δεν έχει και τόσο μεγάλη πλάκα, ε;
    
Κανείς μας δεν ξέρει ακόμα πόσο θα κρατήσει όλο αυτό. Και κυρίως, κανείς μας δεν είναι σε θέση να ξέρει τον τελικό, τραγικό απολογισμό που θα έχει η πανδημία για την ανθρωπότητα. Δεν έχει τελικά σημασία αν ήμασταν λιγότερο ή περισσότερο προετοιμασμένοι, αν αργήσαμε να πιστέψουμε πως, ναι, όντως συμβαίνει. Το μόνο που έχει σημασία σ' αυτό το στάδιο, είναι να συμμορφωθούμε, να προστατέψουμε εαυτούς και αλλήλους και αφού χαιρετίσουμε τους γείτονές μας από το μπαλκόνι, να επιστρέψουμε στο σαλόνι μας, να μαζέψουμε την οικογένειά μας γύρω μας - όσοι από εμάς είμαστε τυχεροί και έχουμε οικoγένεια - και να μιλήσουμε, να γελάσουμε με όλα αυτά τα πραγματικά ευφάνταστα και αστεία που ανεβαίνουν στο 'Ιντερνετ (που λόγω του ιού το  αγαπήσαμε λίγο περισσότερο), να μαγειρέψουμε παρέα ή απλά να καθίσουμε δίπλα δίπλα και να διαβάσουμε (ναι, υπάρχουν ακόμα αυτά τα χάρτινα πράγματα που λέγονται ΒΙΒΛΙΑ).
   
'Οταν η μπόρα θα έχει περάσει -γιατί θα περάσει κι αυτό- και θα πούμε οι περισσότεροι "ευτυχώς επιβιώσαμε", αυτό που θα μας έχει μείνει, δε θα είναι το πόσα χαρτιά υγείας τελικά χρειαστήκαμε σ' αυτήν την καραντίνα (κι ας γελάμε μ' αυτό μέχρι να σβήσει ο ήλιος) αλλά οι ώρες που περάσαμε με τους αγαπημένους μας διαρκώς στο ίδιο σπίτι, οι στιγμές που μοιραστήκαμε εξ αποστάσεως μέσω βιντεοκλήσης με άλλους αγαπημένους που είναι μακρυά, η αγωνία για την ηλικιωμένη μητέρα μας που την είχαμε απομονώσει στο σπίτι της για να μην την σκοτώσουμε άθελά μας και κυρίως η γνώση πως τελικά ΔΕΝ τα έχουμε δει όλα ακόμα ως ανθρωπότητα. Κι αυτό το τελευταίο είναι τρομακτικό.
   
ΜΕΝΟΥΜΕ ΣΠΙΤΙ. Αγκαλιάζουμε τους δικούς μας, όσο τους έχουμε και κρατάμε το χιούμορ μας γιατί το χιούμορ σώζει. 'Οχι από την καραντίνα, αλλά σίγουρα από την καραμπίνα.

Σχόλια

  1. Τι μας βρήκε εν έτει 2020! Ποιος το περίμενε Ελευθερία. Στην εποχή της επιστήμης και της τεχνολογίας να ζούμε καταστάσεις πανδημίας. Τελικά πόσο ευάλωτος είναι ο "πολιτισμός" μας.
    Αλλά εκείνο που σοκάρει είναι το γκρέμισμα του δημόσιου συστήματος υγείας με τις επιβουλές εκείνων των πολιτικών που θεωρούν την υγεία παράγοντα κόστους, εμπορεύματος και βάρους. Και μετράνε τις ανθρώπινες ζωές με πλεονάσματα, ελλείμματα και πίνακες.
    Ο καπιταλισμός δείχνει το αποκρουστικό χρεοκοπημένο πρόσωπό του.
    Ας δυναμώσουμε τις συλλογικές κοινωνικές αξίες. Είναι η στιγμή.

    Πολύ ολοκληρωμένη η παρέμβασή σου και μπράβο στο λόγο σου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Πολλά θα μας σοκάρουν και θα μας προβληματίσουν σε αυτήν την κατάσταση. Καλή δύναμη σε ολους μας.

      Διαγραφή
  2. Πολύ αληθινό! Μακάρι να γίνουν όλα όπως πριν !

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Most Popular

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΜΕ ΤΟΝ ΣΥΓΓΡΑΦΕΑ ΓΙΩΡΓΟ ΓΙΩΤΣΑ

1. Πολλοί σε γνωρίζουν από τη σκοτεινή λογοτεχνία και τη φαντασία. Πώς επηρεάζει το ύφος σου η ενασχόληση με κοινωνικά θέματα, όπως στον αυτισμό; Η αλήθεια είναι ότι οι αναγνώστες με γνώρισαν και αγάπησαν ως συγγραφέα της λογοτεχνίας του φανταστικού -κάτι που συνεχίστηκε και εμπλουτίστηκε με βραβεία και διακρίσεις για πάνω από δέκα χρόνια. Αλλά καθώς έγινα γονιός, άρχισα να αλλάζω ως άνθρωπος -θέλω να πιστεύω πως ξεκίνησα να βελτιώνομαι, να αποκτώ κοινωνικές ανησυχίες και νέες σκέψεις μαζί με τις νέες αυτές ευθύνες και χαρές -και όλα αυτά φάνηκαν στην λογοτεχνική στροφή που συνειδητά -και με ρίσκο που δικαιώθηκε με εκκωφαντικό στ' αλήθεια τρόπο, τόσο με σπουδαίες βραβεύσεις, όσο κυρίως με την αγάπη των αναγνωστών-  έκανα, αρχικά με “Το κουτί”, και εν συνεχεία με το σε αρκετά σημεία βιωματικό “Το ξεχωριστό παιδί”, βήματα προς τα μπροστά. Σαφώς με απασχολούν και ως γονιό και ως ανεξάρτητο άνθρωπο τα κοινωνικά θέματα της σύγχρονης εποχής, ενώ ως συγγραφέας ανακαλύπτω, μια γραφή που εξ...

"Το αρχοντικό της σιωπής" του Γιάννη Πιταροκοίλη (Review)

  Το αρχοντικό της σιωπής (Μυθιστόρημα) Σε ένα νησί πνιγμένο στα μυστικά, ένας φόνος ξεσκεπάζει δεκαετίες σιωπής, κληρονομιών και ψεύδους. Το παλιό πλούσιο αρχοντικό του Στέφανου Καψή και της συγύζου του, Βαλεντίνης Καψή. Ένα αρχοντικό γεμάτο μνήμες, παρακαταθήκες αλλά και πολλά μυστικά. Και οι δύο τους είναι πια μνήμες για τα παιδιά τους, την Ελένη και τον Ανδρέα Καψή. Δύο εντελώς διαφορετικοί άνθρωποι, δύο εντελώς αντίθετες προσωπικότητες. Εκείνη, σύζυγος και μητέρα της Βαλεντίνης, γυναίκα χαμηλών τόνων, δοτική και ανθρώπινη. Ο αδελφός της, Ανδρέας, το εντελώς αντίθετο. Άνθρωπος των επιχειρήσεων, του σκληρού real estate. Με μεθόδους πολλές φορές αμφιλεγόμενες, με σχέδια και επιδιώξεις με σημαία το σκληρό κέρδος. Η Βαλεντίνη Βαρθαλίτη, στα 36 της χρόνια, η λατρεμένη εγγονή της γιαγιάς, φέρει το όνομά της αλλά και την αύρα της αγάπης της και της επιρροής της από τα παιδικά της χρόνια. Εντελώς προσδόκητα θα βρεθεί στη σκιά του παλιού αρχοντικού αλλά και στο επίκεντρο μιας σκοτεινής...

Συγγραφή μέσω ΑΙ: Απειλή ή εργαλείο για τους συγγραφείς;

"Κι αν το AI γράψει το επόμενο Best-Seller, τι μένει για τον συγγραφέα;"   Πολύς ο ντόρος που έχει γίνει τον τελευταίο καιρό με τη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης ανά τους διάφορους κλάδους που επηρεάζονται άμεσα από αυτή. Πολλώ δε στον καλλιτεχνικό χώρο, ανησυχία, αντάρα και αναμπουμπούλα. Δεν είναι λίγοι αυτοί που ισχυρίζονται πως οι καλλιτέχνες, διαφόρων τομέων, θα χάσουν τη δουλειά τους και θα αντικατασταθούν από το AI. Και φυσικά, οι συγγραφείς δεν θα μπορούσαν να λείπουν από αυτό. Τι θα γίνει αν αρχίσει να γράφει ο καθένας με το ΑΙ; Πώς θα μοιραστεί μια πίτα που στον Ελλαδικό χώρο μοιάζει περισσότερο με μπισκότο ούτως ή άλλως; Πώς θα ξεχωρίσουν αυτοί που γράφουν καλά από αυτούς που μπορούν να διαθέσουν ένα καλό ποσό σε συνδρομές για τεχνητή νοημοσύνη που υπόσχεται να κάνει τη δουλειά τους για αυτούς; Πόσο ηθικό είναι να γράφει κανείς με το ChatGPT, το Google Gemini και άλλες παρόμοιες πλατφόρμες; Η προσωπική μου στάση Κι επειδή είμαστε κοινωνικά όντα -ακόμη και οι συγγραφ...